Tjugoandra söndagen under året

Bifogat är mitt bidrag för parbönen och / eller nyhetsbrevet för nästa söndag - 22: e söndagen under året - och för veckan efter den. Jag hoppas att ni kommer att finna det till hjälp för er själva i äktenskapet och familjelivet och även i livet i er  församling.

Återigen är Guds ord en kallelse till oss alla att välja vad som ska ge liv till oss och till alla dem vi älskar och att göra dessa val till vårt sätt att leva. Det är ofta svårt att göra dessa val eftersom vi har så bråttom i livet som det levs idag. Det är så viktigt att vi tar tid för och med varandra så att våra kärleksrelationer kan växa och blomstra. Kärlek är ett beslut och är ett av de viktigaste sanningarna som jag har stött på genom åren och jag vidarebefordrar det till er igen för nästa vecka.
Ni kommer att vara i mina böner varje dag nästa vecka, som ni verkligen är varje vecka. Må Gud vara med er för att ge er glädje och frid, och genom dessa två gåvor, stor lycka i era hem och församlingar. Fortsätt att be för mig och för alla dem som använder denna reflektion under den kommande veckan.

3-9 september – Styrkan i Kristi Ande
"Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men måste betala med sitt liv?" Vårt samhälle främjar tre saker som källor till mänsklig lycka och uppfyllelse:  betydelse, positioner och makt; pengar och ägodelar; kontinuerligt nöje. Självklart är alla dessa viktiga för den mänskliga personen, men när de blir anledningen till att leva, är de fulla av falska löften. Jesus uppmanar oss att sätta vår tillit till livets viktiga ting, särskilt kärlek, och att finna vår sanna uppfyllelse. Vi engagerar oss i denna kamp på alla möjliga sätt, men särskilt i frågor som handlar om kärlek och tro. Att tillbringa tid i bön, antingen personligt eller som en gemenskap, kan ses som att slösa bort möjligheter till andra saker som kan ge oss belöningar. Att ge tid till varandra i äktenskap och familjeliv görs ofta motvilligt på grund av vad vi kanske saknar, och ändå är dessa de riktigt viktiga sakerna i livet. Tror vi på detta?
Johnny Doherty, CSR

Allsmäktige Gud, allt gott kommer från dig.
Fyll våra hjärtan med kärlek till dig, öka vår tro, och genom din ständiga vård
beskydda det goda du har gett oss i vårt äktenskap.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen

Under dagen, när vi är skilda åt
Herre, må vår kärlek till varandra i vårt äktenskap
ge oss Din välsignelse och åstadkomma inom oss
ditt löfte om frälsning.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen

Herre, du förnyar oss ständigt genom din kärlek till oss.
Stärk oss i vårt äktenskaps sakrament
och hjälp oss att tjäna Dig i varandra.

Veckans diskussions och aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap: Hur kan du ordna en speciell romantisk kväll med varandra den här veckan?
För andra: Tänk på någon grupp som främjar lekmannamissionärsverksamhet. Hur kan ni som par stödja och uppmuntra den gruppen den här veckan?